reklama

Kilimanjaro - vecne a efektívne

Od dažďového pralesa až po kráľovstvo ľadu. 5 klimatických pásiem. Na najvyššiu horu Afriky sú však vytvorené prevažne dva pretrvávajúce názory. Jeden názor, všeobecnejšej povahy, glorifikuje túto horu na piedestál absolútnej úcty, krásy a rešpektu. Na druhej strane, medzi "hikermi", však prevláda názor, že vyliezť na Kilimanjaro znamená zaplatiť nezmyselne veľa poplatkov a výstup je až smiešne jednoduchý a nie príliš zaujímavý. Minulý mesiac som mal v Tanzánií možnosť vytvoriť si vlastný názor.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)
Obrázok blogu

 

Ide to aj lacnejšie Na internete ťažko zoženiete agentúru, ktorá ponúka výstup pod 1200 dolárov a to samozrejme najjednoduchšou a najrýchlejšou cestou (Marangu route). Ja som dal na rady pár ďalších blogerov a prišiel som do Moshi (mestečko pod Kilimanjárom v Tanzánií) bez akéjkoľvek rezervácie. Jediné, čo som si dopredu zajednal bol hostel. Za príjemných 30 dolárov pre 2 osoby bolo o nás naozaj kráľovsky postarané.

Na ďalší deň sme na vlastnú päsť začali zháňať agentúru a zjednávať cenu. Touto cestou sme ušetrili 400 dolárov a dohodli sme si pravdepodobne najkrajšiu možnú trasu - Machame route. Preto potencionálnym záujemcom radím: -všetko riešte až po príchode do Moshi -risknite to "mimo sezóny" /nám sa začiatok apríla oplatil ;)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

-zjednávajte ceny

-zjednávajte počet nosičov (platí nezmyselné pravidlo - 3 nosiči na jedneho turistu)

-zjednávajte vybavenie tábora (často vám chcú nanútiť do základného balíka veci ako "mobilný záchod" a zvlášť stan na obedovanie, čím sa opäť navýši počet nosičov) Nie je to až tak jednoduché Moja nemecká kamarátka rada číta blogy o tragédiach na horách a o Kilimanjare ich nebolo málo.

Práve jednoduchosť výstupu, pripomínajúca miestami výlet na Rysy, je dôvodom, prečo ľudia podceňujú niektoré faktory. Ja by som vyzdvihol najmä tieto dva:

Výšková choroba - telo vždy reaguje inak, nedá sa na ňu pripraviť. Jedinou výhodou je vybrať si dobrú cestu a patričný čas pre aklimatizáciu. Napríklad v mojom prípade nebol vôbec žiaden problém, až po hranicu 4500m, kde sa mi neskutočne začala točiť hlava. Moja nemecká kamarátka pociťovala obrovskú, až neznešiteľnú únavu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Počasie - Ak chodíte radi na hory, viete istotne, že počasie sa rýchlo mení. Ak ste zvyknutý, že v Tatrách sa počasie mení behom pár minúť, na Kilimanjáre je to často iba zopár sekúnd. Najhorší je však vietor, pretože ku samotnému vrcholu v posledný deň, resp. noc, putujete po odkrytom navýšenom "chrbáte" hory. Počas našeho výstupu to moja kamarátka vzdala, podobne ako ďalšia expedícia, kvôli vetru. Mne sa risk našťastie oplatil.

Poplatky, realita a zaujímavosti

Z Vami zaplatenej sumy ide národnému parku, ktorý spravuje Kilimanjaro, až 550-750 dolárov, čiže väčšina sumy. Nosiči, kuchár, či sprievodcovia spravia ochotne svoju prácu za pár dolárov a dúfajú v štedré dary od turistov. "Tips" sa naozaj pohybujú na vysokej úrovni - pre vodcu je to i 150-200 dolárov, no je to samozrejme na vašom uvážení. Preto sú miestni veľmi radi, keď môžu doprevádzať turistov z USA :)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ešte pred pár rokmi bolo bežnou realitou aby nosiči spávali v jaskyniach, pretože "agentúry" nemali peniaze na stany (možno tu sledovať určitý spoločenský rebríček nosič-2.vodca-vodca). Keď sa však opakovala tragédia, kedy sa pár nosičov v jaskyni udusilo dymom z ohňa, nad ktorým si sušili veci, vedenie národného parku vydalo nariadenie prikazujúce všetkým členom výpravy spať v stanoch.

Ďalšou zaujímavosťou je, že miestni členovia Vašeho týmu neočakávajú iba štedré finančné príspevky po výstupe, ale dokonca aj oblečenie. Keďže trh so trackingovými potrebami v Tanzánií príliš nefunguje, veľmi ma zaujalo, že môj vodca mal na sebe bundu "mamutku" (o hodnote 250 eur) a roztrhané tenisky zároveň. Niektorí nosiči si naschval oblečú opotrebované veci, lebo očakávajú, ako ich budete v zime ľutovať. Mne sa to stalo, našťastie som sa s darmi pozdržal a v posledný deň som už videl, ako si na seba obliekajú darované oblečenie od top značkových spoločností, ktoré som si ani ja nemohol dovoliť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Snáď najpodstatnejšia zaujímavosť ku koncu: pri zdolávaní Kilimanjára prechádzate 5 klimatickými pásmami... Zažiť tak môžete tropický dažďový prales až po ľadové kráľovstvo s úžasne tvarovanými ľadovcami na vrchole. Ak by ste mali vážne záujem o Kilimanjáro, vedel by som Vám pomôcť radami. Jeden článok, akokoľvej nech je vecný, nedokáže zachytiť ani 10% toho podstatného.

Lukáš Sládkovič

Lukáš Sládkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

vyštudovaný právnik a umelec, kresťan, občasný fotograf, hiker, vášnivý cestovateľ a nadšený cyklista. Tiež verím, že hľadanie pravdy oslobodzuje... Nikdy som ju nevlastnil, snažím sa ju spoznávať. Zoznam autorových rubrík:  AfrikaSpoločenskéSpoznávame svetSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu